Товар додано в кошик. Переглянути

Товар додано в обране. Переглянути

Кошик

Разом: 0 грн

Кешбек на наступну покупку (для авторизованих користувачів) 0 грн

колонка редакторки 25 Березня, 2025

33 варіанти обкладинки

Світлана Стретович

Головна редакторка

«Бачити не проблеми, а можливості» — пишуть у мотиваційних книгах. Одна справа читати подібне на етапі, коли запускаєш бізнес, інвестуєш у нього гроші, намагаєшся закласти фундамент прибуткового підприємства, шукаєш людей у команду й живеш із тиском відповідальності. Інша справа — міркувати над цим висловлюванням із робочим бізнесом, коли ці етапи далеко позаду. І тоді, мабуть, уже можна із цим погоджуватися. Якщо етап початкової турбулентності й викликів у перших кроках побудови бізнесу ви таки успішно подолали. Я обіцяла писати детальніше про роботу видавництва й, здається, можна вже щось і написати.

Нам наразі пів року публічної діяльності. На початку березня анонсували свою десяту книгу. Це для нас уже певний етап. Це все книги, які були в роботі впродовж 2024 року. Крім анонсованих і зданих у друк видань, у роботі на різних етапах — більш як сорок проєктів. Плюс підписано дев’ять перекладних книжок, окремим рядком.

Половина видань уже пішли на додруки. Маємо першу книжку, яка стартує накладом 10 тисяч примірників.

Команда із шести штатних працівників і кількох десятків залучених на аутсорсі фахівців.

І маленький офіс на Подолі. З вікна у нас видно маківку церкви. Наш гараж Стіва Джобса, як каже Дмитро. Гараж, до речі, сонячний.

Спочатку про лірику. Популярність і впливовість.

На книжковому ринку важко виміряти книжку суто з інформаційного простору, якщо навпроти її найменування не стоїть кількісний показник проданих примірників. Буває, у бульбашці здається, що книжка — мегапопулярна. Але якщо вийти за периметр — виявляється, що це далеко не так. На книжки іноді додають лекала: «Стала помітним явищем у літпроцесі» — для підсилення звучання. Але по факту звітності ми знаємо, що книга не продалася навіть обсягом у тисячу примірників за рік і її роздавали в корпоративних подарунках (ідеться про реальний кейс). Іноді розуміємо, що не збігаються показники популярності книги (кількість проданих примірників це вимірює найкраще) і впливовості книги (те, наскільки видання змінює ландшафт теми чи галузі, підіймає нові пласти обговорення чи змінює традицію).

Тому майстерність видавця в тому і полягає, щоб уміти поєднати (передбачити, увиразнити, підсилити) оці параметри майбутньої впливовості і популярності, бажано в одній книзі. Щоб і продавалася прекрасно, і впливала ефективно. Завдання це максимально нелегке, тому мене дивує, з якою легкістю в оглядах чи відгуках, іноді одним словом читачі можуть перекреслювати роботу творчих команд, причому роботу якісну й тривалу. Я схильна думати, що той, хто хоча б один раз пройшов шлях від виникнення ідеї до полиць книгарні з усіма операційними процесами, не схильні швидко давати вироки скасування книжок.

Де та книга із побудови бізнесу?

Викликом для старту видавництва є все: обрати напрями книжок і таким чином сформувати свою унікальність, розробити стратегію, налагодити бізнес-процеси, зібрати команду і зробити так, щоб вона стала одним цілим. Тут є сотні підпунктів, які розпадаються на тисячі кроків: мати крутих авторів і постійно генерувати нові круті ідеї; сформувати бази спеціалістів і налагодити з ними контакт; навіть уміння чітко давати ТЗ й працювати в межах дедлайнів — це супернавичка; навчитися проходити шлях з агентами з авторських прав, підписанням угод і валютними платежами; шукати офіс із меблями чи без; розробляти план промоції та його реалізовувати; проводити події і давати інтерв’ю (теж робота, до речі).

Це все розповідається в сотнях книг із бізнесу, і жодна з них не дає чітких відповідей, як це зробити в конкретно вашому випадку — з чого почати день і чим його закінчити, кому дзвонити сьогодні, а якому завданню присвятити час завтра. Це все покладається на ваші скіли попереднього досвіду. І, звісно, мимовільно починаєш порівнювати час, коли приходиш найманим працівником, із нинішнім статусом — «тепер ти за все це відповідаєш сама». Це все інакше, і це все непорівнювано.

Працювати професійно над виданням книжок я почала у 2016 році. З того часу і до сьогодні є одна незмінна штука, яка може заважати серйозності запланованого — це банальне порушення дедлайнів. Невчасно надісланий текст, невчасно відредагований чи відкоригований текст може створити дірку у видавничому плані. А щоб чітко функціонувати і йти в ногу з фінансовими витратами, видавництво має випускати книги вчасно. Тому кожен зданий у додрукарську підготовку рукопис — то свято. То камінець у фундамент.

Зрештою, середня собівартість видання книги складає близько 10‒15 тисяч доларів — не грантових грошей, які ви виграли, відповідально заповнивши заявку, а тих, які ви, заробивши раніше постійною працею, вирішили інвестувати в одну конкретну книгу. Спрацює — не спрацює. Спитайте себе, за видання якої книги саме ви (особисто ви) могли би спокійно віддати для старту такі гроші? (Тут важливо пам’ятати: ви можете припускати, але ніколи точно не вгадаєте, як книга піде).

Тут ті, хто читав книгу Антоніо Лукіча, думаю, впізнають цей підказаний ним фільтр: Чи готовий я продати свою машину, щоб зняти цю сцену? Така конкретика дуже тверезить, коли ви приміряєте її на себе і думаєте про власні кошти.

З3 варіанти обкладинки

— Все, затверджуємо, — пишу Романі Рубан.

З кінця серпня по кінець грудня ми готували обкладинку до однієї книги. Вона поки не анонсована. Вона точно стане бестселером. Дай, думаю собі, порахую: скільки було запропоновано художницею і дизайнеркою варіантів, поки автор таки не погодив те, що йому відгукнулося.

Рахую. 33.

І найцікавіше, що десяток із цих ескізів — справді круті. Але серед пошуку рішення нам завжди важить, щоб ми знайшли отой абсолютно унікальний, єдиний. Іноді до нього треба пройти тривалий шлях. Як і для того, щоб із цього переліку творчих процесів побудувати серйозне підприємство.

За цей час ми запустили десятки книжок у роботу. Більшість з них починалися з ідеї. Нам хотілося мати таку книжку — ми пішли із пропозицією. Якщо вимірювати кілометри листування в месенджерах з авторами впродовж написання, зідзвонів і зустрічей щодо них, то стає очевидно, що зробити одну книгу — це прожити життя, сповнене неочікуваних поворотів. Бо статистика внутрішніх процесів у проєкті іноді може бути справді дивовижна. У таких випадках стає зрозуміло, чому є таке твердження у видавничій діяльності: «Редакція працює виключно з рукописами».

Але водночас немає нічого крутішого, ніж мати ідею, яка виростає в концепцію, потім у текст і врешті стає книгою. Бо «ідея не варта нічого — й ідея варто всього», це я вже знаю, про що йдеться.

Особливо коли замовляю додрук книги, яка вийшла всього кілька місяців тому. А починалася всього лиш з ідеї. 


Інші колонки

33 варіанти обкладинки

25 Березня, 2025

«Бачити не проблеми, а можливості» — пишуть у мотиваційних книгах. Одна справа читати подібне на етапі, коли запускаєш бізнес, інвестуєш у нього гроші, намагаєшся закласти фундамент прибуткового підприємства, шукаєш людей у команду й живеш із тиском відповідальності. Інша справа — міркувати над цим висловлюванням із робочим бізнесом, коли ці етапи далеко позаду. І тоді, мабуть, уже можна із цим погоджуватися. Якщо етап початкової турбулентності й викликів у перших кроках побудови бізнесу ви таки успішно подолали. Я обіцяла писати детальніше про роботу видавництва й, здається, можна вже щось і написати.

Читати

Як мені подзвонив світовий культурний процес

28 Жовтня, 2024

Дзвонить мені Антоніо Лукіч у лютому 2024 року з «Берлінале», щоб щось вирішити щодо рукопису майбутньої книги, який на той момент інтенсивно пишеться/переписується/уточнюється. У мене – ейфорія. Я відчуваю ніби не просто говорю з автором про книгу, а скоріше, що мені подзвонив світовий культурний процес. Але навіть запостити про цей дзвінок пам'ятне сториз не можу, бо усілякі великі ідеї та робота над ними – люблять тишу. І так триває насичених дев’ять місяців. Саме стільки часу пішло на фазу інтенсивної роботи Антоніо над текстом бестселера «Мої думки про кіно. Як перекласти життя на сценарій».

Читати

Чому для нас важливо перевидати працю Соломії Павличко «Дискурс модернізму в українській літературі»

7 Серпня, 2024

Висловлюю подяку від нашої команди Видавництву імені Соломії Павличко «Основи» за партнерство та спільне видання цієї важливої праці, на повторний вихід якої ми чекали понад двадцять років.  

Щиро – маємо за честь!

Читати

Світло у темні часи: чому ми вирішили видавати книжки

4 Серпня, 2024

Сьогодні на одне видавництво в Україні стало більше. Чи скоріше так: наша команда працює потужно вже понад пів року, а тепер ми готові презентувати перші книжки та з'явитися публічно на мапі українських видавців.

Читати

Бажаєте бути в курсі
важливих новин від Stretovych?

Підпишіться на розсилку,
щоб отримувати сповіщення
про передзамовлення, нові книжки та події!

Додати нову адресу

Ви можете додати необмежену кількість адрес та отримувачів, але автозаповнення інформації про доставку працює лише з адресою за замовчуванням.

Особиста інформація отримувача

Спосіб доставки

Нова пошта
Укрпошта
Самовивіз
Відділення
Поштомат
Доставка кур'єром
Відділення
Адреса за замовчуванням

Редагувати адресу

Ви можете додати необмежену кількість адрес та отримувачів, але автозаповнення інформації про доставку працює лише з адресою за замовчуванням.

Особиста інформація отримувача

Спосіб доставки

Нова пошта
Укрпошта
Самовивіз
Відділення
Поштомат
Доставка кур'єром
Відділення
Адреса за замовчуванням

Видалити адресу?

Можливо, ви натиснули цю кнопку випадково. Можна мати необмежену кількість адрес, але лише одна буде за замовчуванням.

Зберегти дані?

Ваші дані було оновлено, але не збережено. Можливо, ви помилилися?

Вийти з кабінету?

Можливо, ви натиснули цю кнопку випадково. інформація про замовлення та накопичення кешбеку доступні лише у кабінеті.

Вийти

Зіткнулися
з проблемою?

Повідомте нас.
Опишіть в листі на електронну пошту
help@stretovych.com, що трапилося, – і все
ми вирішимо.

Видалити акаунт?

Можливо, ви натиснули цю кнопку випадково. Історія замовлень та баланс кешбеку не збережуться, якщо зареєструватися повторно.